Siste nyheter

Ivar Christian Johansen (f. 28.04.76), artist, låtskriver, journalist og programleder fra Tolvsrød i Tønsberg. Han var en av grunnleggerne av Jaga Jazzist, og opplevde overraskende suksess da han under artistnavnet Ravi rappet på Folk & Røvere-albumet Bagateller (2002). Han utviklet sin særegne og originale rapstil videre, og albumet Den nye arbæidsdagn (2005) og singlene Tsjeriåu (2005), Neste såmr og Ås to i Osjlo (begge 2006) toppet alle VG-lista.

 

Johansen begynte å spille piano da han var sju år gammel, og fra han var 15 år spilte han også trompet i Presterød skolekorps. Da han var 18 år, begynte han i Tønsberg Musikkorps av 1919 (populært kalt 1919), der han ble kjent med trommeslageren Martin Horntveth.

I 1994 stiftet kompisene det alternative storbandet Jaga Jazzist. Johansen spilte trompet og tangenter og var en viktig drivkraft i bandet, som i årene før og etter tusenårsskiftet ble kjent for sin nyskapende miks av jazz, elektronika, rock og filmatiske stemninger. Parallelt med Jaga Jazzist jobbet han som journalist i Lokalavisen Tønsberg, Gjengangeren, Musikkorpsavisa og programheftet til osloklubben Blå. Han var dessuten altmuligmann på Blå, og har også studert litteraturvitenskap og musikkvitenskap.

 Musikkbransjen visste ikke helt om den fengende og irriterende låta var spøk eller alvor …

I 2000, etter innspillingen av A Livingroom Hush (2001), takket Johansen overraskende for seg idet Jaga Jazzist sto på terskelen til et internasjonalt gjennombrudd. Det samme skjedde i bandene Briskeby og The Jessica Fletchers, der Johansen tok sitt keyboard og gikk rett før bandene fikk sine gjennombrudd i henholdsvis 2000 og 2003.

E -Ore ... sees her                                     Bestilles Her :)

 

Han har også rukket å spille i bandet til St. Thomas. Han spilte trompet på The White Birch-albumet Come Up For Air (2006), og har også samarbeidet med Jono El Grande og Jan Erik Vold. Men Johansens karriere som anonymt bandmedlem ble gravlagt i 2003, da han slo gjennom som rapper med kunstnernavnet Ravi – ”Ivar” skrevet baklengs.

 

Johansen hadde syslet litt med rapping i både Jaga Jazzist og det Beastie Boys-inspirerte hobbybandet Planet Derrick, men for de fleste kom det som en stor overraskelse da den kortvokste og rødhårete tangentmannen dukket opp som rapper på Folk & Røveres album Bagateller (2002) – på låtene ”Lille Amerika”, ”Dametrøbbel (a til å)” og ”Utadæsjælåpplevelse”. Han hadde eksperimentert med stemmen en stund, og hadde begynt å synge en ekstremvariant av hvordan han snakket.

 

”Utadæsjælåpplevelse” ble utgitt på singel i 2003, og musikkbransjen visste ikke helt om den fengende og irriterende låta var spøk eller alvor. Ravi ”er morsom i cirka sju sekunder på ’Utadæsjælåpplevelse’, men deretter er den stotrende rappingen hans like enerverende som Banana Airlines‘ beslektede innvandrerdiksjon var tidlig på 80-tallet,” skrev Dagbladet i sin anmeldelse av Bagateller.

 

Den selvfinansierte videoen slo derimot an på det nystartede NRK-programmet Svisj, der seerne selv stemte fram sine favoritter. Låta ble liggende hele 19 uker på VG-lista. I musikkvideoen ble publikum også kjent med Ravis særegne skrivemåte, ”ravisk”, der han skrev alle ord fonetisk og uten doble konsonanter og stumme vokaler. Han har selv sagt at han er mer inspirert av Jan Erik Vold, Odd Børretzen og Jens Bjørneboe enn samtidige rappere, selv om artister som Beastie Boys og The Roots også har vært viktige.

I 2004 viste Ravi at han mente alvor med sitt Ravi-alias, da han videreførte konseptet i duoen Ravi & DJ Løv, sammen med jusstudenten og DJ-en Anders Løvlie (f. 23.10.77).

 … Det innledet en periode der Ravi tok grep
om den norske sommerhiten tre år på rad …

 

”Mange tror jeg kødda med ’Utadæsjælåpplevelse’, men det er nettopp utgangspunktet for det vi driver med. Det er en flipp, men vi tar det veldig seriøst. Ravi & DJ Løv er en seriøs flipp,” sa Ravi i boka Hiphop-hoder (2004). I 2004 slapp Ravi & DJ Løv først sine mer avantgardistiske sider løs med låtene ”Jorboer” og ”Nok en aka Jorboer II” og albumdebuten Lekr butik, utgitt på duoens eget plateselskap Nok Records. Disse var for skrudde til å bli hits, og albumet forsvant fra hitlistene etter bare én uke – og solgte rundt 3000 eksemplarer.

 

Men Ravi & DJ Løv hadde et ess i ermet. Den Stevie Wonder-inspirerte låta ”Dødsøt” var med på albumet, og sommeren 2004 ble den sluppet som singel. Den innledet en periode der Ravi tok grep om den norske sommerhiten tre år på rad. Dødsøt lå 13 uker på VG-lista og oppnådde fjerdeplass som beste plassering. Ravi rakk også å innkassere dialektprisen til Norsk Målungdom.

 

2005 ble et begivenhetsrikt år for Ravi & DJ Løv. Ravi skilte seg ut på den Lene Marlin– og Espen Lind-skrevne veldedighetssingelen Venn, der han var eneste rapper og skrev en tekst med en politisk snert som ble hakket for sterk for Marlin og Lind. De ba ham om å tone seg ned.

 

”Dødsøt” ble nominert til Spellemannprisen 2004 i kategorien ”Årets hit”, og i mars skrev duoen platekontrakt med plategiganten SonyBMG og manageravtale med Trond Fjellman. Han lovet å gjøre allemannseie av dem. Ravi & DJ Løv takket for tilliten med singelen E-ore i april, som lå 11 uker på VG-lista, med andreplass som beste plassering. Det var riktignok ingenting mot oppfølgeren.